4 cechy odbiorców, jakich spotkasz w Internecie

cechy odbiorców

David Ogilvy zwykł mawiać, że “Konsument nie jest idiotą, konsument to Twoja żona”. Grupa odbiorców, dla których tworzysz daną ofertę, posiada zatem określony katalog potrzeb i celów. Kiedy je poznasz, możesz przystąpić do opracowywania strategii w ramach content marketingu. Pisząc bowiem treści dla wszystkich – tworzysz je dla nikogo. Czym charakteryzuje się zatem współczesny, internetowy konsument? Jakie są cechy odbiorców w sieci?


Narcyz

Media społecznościowe z upodobaniem pielęgnują kult samego siebie. Dlaczego więc nie wykorzystasz popularnych “selfie”- do promocji własnego biznesu w sieci?

Mianem selfies określa się obecnie pewną kategorię ludzi, na co zwraca uwagę raport Wave 8 (Universal McCann). Mowa tam o osobach, które skupiają się na sobie i swoim wizerunku. Co ciekawe, chętniej udostępniają oni zdjęcia własne – niż innych ludzi. Zgodnie ze wspomnianym raportem, to częstego wykonywania zdjęć typu “selfie”, przyznaje się 45% badanych. Osoby te przyznają, że zdobywane polubienia wpływają pozytywnie na ich poczucie własnej wartości.

Twój odbiorca chętnie utożsamia się zatem z markami, które uwzględniają w swojej komunikacji te narcystyczne upodobania. Stąd tak wiele z nich “rozumie potrzeby swoich Klientów“. Czy tak ogólne sformułowania można jednak uznać za prawdziwe? Z pewnością nie.

Indywidualista

To internauta skupiony na sobie i swoich potrzebach, który nie szuka masowych rozwiązań. W miejsce tego oczekuje indywidualnego podejścia i pełnej identyfikacji z oferowaną mu usługą czy produktem. Dodatkowo zyskują tutaj marki, które stawiają na silny, wręcz emocjonalny przekaz. Współczesny odbiorca chętnie się z nimi utożsamia, usiłując podkreślić w ten sposób własną niepowtarzalność.

Nie dziwi zatem fakt, że limitowane edycje szybko znikają ze sklepowych półek. Nawet jeśli mowa o sklepie internetowym.

Konsumencki indywidualizm jest silnie widoczny w potrzebie szybkiego kontaktu za pośrednictwem mediów społecznościowych. Potrzeba prawdziwego ,,pochylenia się” nad jego problemem wzniosła też sektor szeroko pojętej obsługi klienta na zupełnie nowy, wyższy poziom.

Czy Twoim odbiorcy szukają indywidualnych rozwiązań?

Żyjący w pośpiechu

Słowo ,,dynamika” jest obecnie odmieniane przez chyba wszystkie przypadki. Szybkie tempo życia nie pozostawia bowiem miejsca na głębszą refleksję nad tradycją czy odległą przeszłością. W pośpiechu funkcjonuje również współczesny klient, o czym mówią rozmaite raporty marketingowe. Jak podaje Havas Prosumer (Digital Nomad), czynnością, która najbardziej irytuje ludzi, jest czekanie.

Każda potrzeba powinna być zatem zaspokojona w sposób natychmiastowy, wręcz podświadomy. Jakość często spada tutaj na boczny tor.

Mobilny

Już w 2015 roku konsumpcja Internetu za pośrednictwem urządzeń mobilnych przewyższyła jej desktopowy odpowiednik (ComScore). Daje ona wszakże ogromną wygodę użytkowania. Jednak z drugiej strony stwarza silną potrzebę stałego bycia ,,na bieżąco”. Pojęcie FOMO (ang. Fear Of Missing Out), oznaczające obawę przed faktem, że coś nas ominie – doskonale opisuje to zjawisko. Naukowcy zgodnie przyznają, że ów lęk odbiera autentyczną radość z życia i nie pozwala cieszyć się chwilą.

Z mobilnością nierozerwalnie wiąże się również potrzeba ciągłego ,,szerowania” wydarzeń. Chwalenie się podróżami wydaje się już zupełnie oczywistą praktyką. Jednak zawartość talerza w restauracji czy no make up look zakrawają o lekką przesadę.


Wiedza o tym, jakie są podstawowe cechy odbiorców, pozwala dostosować preferowane, a przy tym skuteczne kanały komunikacji. Jej usprawnienie stwarza bowiem nowe perspektywy rozwoju i budowania wartościowych treści content marketingowych.

6 myśli na “4 cechy odbiorców, jakich spotkasz w Internecie”

  1. Piękne zestawienie najczęściej spotykanych odbiorców. Brawo! Całe szczęście, że od czasu do czasu spotyka się też takiego spod znaku slow, który zachwyci się treścią, podzieli emocjami. Szkoda, że nie tak często ma się okazję na nich natknąć, jak na tych z Twojego zestawienia. Warto z całą pewnością wziąć te spostrzeżenia pod uwagę szukając odbiorców.

    1. Dziękuję Małgorzato, że zwróciłaś uwagę na odbiorcę typu ,,slow”. Ich autentyczność potrafi zachwycić, choć nikną w tłumie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *