Kreatywny storytelling, czyli jak wyróżnić swój biznes?

kreatywny storytelling

Być może jeszcze raczkujesz albo właśnie stawiasz pierwsze kroki. Dlatego z trudem godzisz rolę przedsiębiorcy, księgowej i PRowca. Czy w takim natłoku zadań – chętnie opowiadasz o własnej marce? Niełatwo jest pisać o sobie w sposób, który przyciąga i angażuje ludzi, prawda? Stąd tak wiele stron internetowych czy sekcji „o mnie” w mediach społecznościowych – jest po prostu nudna. Czy wiesz, że możesz to łatwo zmienić?! Poznaj 5 sposobów na kreatywny storytelling w służbie Twojej marki!


Zawieranie nowych znajomości jest trudne. Podwójnie, jeśli odbywa się w przestrzeni online. Nie zależnie od tego, jakimi narzędziami dysponujesz, istnieje „bariera ekranu”, która ogranicza Twoje pole manewru. Odczujesz ją szczególnie wtedy, gdy zechcesz opowiedzieć historię swojej marki. W dodatku taką, która zostawi w odbiorcach trwały ślad.

Pisząc o swojej marce, w pierwszej kolejności daj czytelnikom powód, żeby ją pokochali. Może nie dosłownie, ale im bardziej pozytywnie będą ją odbierać, tym lepiej dla Ciebie. Jak możesz osiągnąć ten efekt? Oto kilka wskazówek:

  • skoncentruj się na potrzebach odbiorcy,
  • podając informacje, staraj się wyjaśnić, co z nich wynika,
  • prezentuj treści w sposób atrakcyjny,
  • pokaż osobowość, która stoi za usługą czy produktem.

Brzmi jak coś oczywistego, prawda? Trudność pojawia się wraz z refleksją nad tym, jaki poziom kreatywności będzie wystarczający. Jak upewnić się, że nie zniechęcisz potencjalnych Klientów sposobem komunikacji czy oprawą wizualną Twojej marki?

Oto 5 nieszablonowych, a przy tym sprawdzonych sposobów na opowiedzenie o wszystkim, czym się zajmujesz w swojej pracy. Wybierz spośród nich te, które najbardziej odpowiadają kierunkowi, w jakim chcesz podążać. Tak podany, kreatywny storytelling może stać się dla Ciebie zachętą do poszukiwania własnej drogi, zamiast powielania znanych już schematów.

1. Stwórz nastrój

Czy wiesz, że marketing może bazować na uczuciach, porywając prawdziwe tłumy? Dzieje się tak wtedy, gdy zapewniasz ludziom informacje, jakich szukają, podając je w kreatywny sposób. Zadbaj zatem o przekaz, w którym zakochają się Twoi klienci. W ten sposób zyskasz pierwszych i najwierniejszych orędowników swojej marki.

Nie bój się zaznaczać własnej osobowości w wizerunku firmy. Nie jesteś robotem, co w tym kontekście będzie ogromną zaletą. Zamiast tego personalizuj budowaną przez siebie markę: przedstaw założycieli, zaprezentuj ludzi, którzy przyczynili się do powstania Twojego biznesu. Możesz się też pochwalić branżowym know how, ale z zachowaniem językowej lekkości, szczególnie podczas opisu produktów lub usług. Spraw, by Twój przekaz brzmiał przyjaźnie, a jednocześnie był wolny od błędów merytorycznych.

Przykład: Joanna Chmura

Kreatywny storytelling

2. Opowiedz historię

Każda firma ma swoją historię, więc nie warto jej pomijać także w Twoim przypadku. Istnieje wiele technik copywriterskich, które można określić jako kreatywny storytelling. Wybierając je, nadasz „ciepły kształt” budowanej przez siebie marce i pokażesz, jak może zmienić jakość życia innych ludzi.

Historie są konkretnym kawałkiem Twojego życia, w którym zrodził się pomysł na to, czym się obecnie zajmujesz. Dlatego nie czuj się źle z faktem, że wzmacniasz je ładunkiem emocjonalnym. Na tym przecież polega autentyczność każdej historii, że zapala światło w pokoju, w jakim wcześniej panował mrok. Pozwalaj ludziom znaleźć sens i szerszy kontekst związany z Twoją firmą. Będą mogli wtedy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy łączą Was wspólne wartości, za którymi mogą podążać.

Przykład: Worqshop

kreatywny storytelling

3. Zbuduj więź

Najlepsze historie, a więc również te dotyczące powstania „wielkich” marek – wywołują emocje. Dlatego ludzie chętnie nawiązują do tych historii i łączą się z nimi, wierzą w firmę i to, co ona oznacza. Kiedy słuchają autentycznej opowieści, czytelnicy czują to, co czuje jej bohater. Dobrym pomysłem będzie zatem otwarte przyznanie się do nieprzewidzianego zwrotu w karierze, czy małych porażek.

Pamiętaj, że im bardziej odbiorcy odnoszą się do Ciebie lub rozumieją, co przyczyniło się do powstania Twojej marki, tym bardziej prawdopodobne, że polubią Ciebie i Twoją firmę. Ludzie zazwyczaj podejmują emocjonalne i nie do końca racjonalne decyzje, dlatego umiejętność wywoływania emocji poprzez opowiadanie historii, jest bardzo potężnym narzędziem. Zamień swoją wizję w porywającą historię, wykorzystując do tego kreatywny storytelling, poparty Twoimi doświadczeniami.

Przykład: Wolna we własnej firmie

kreatywny storytelling

4. Unikaj branżowego języka

Każda sekcja „O nas” jest przeznaczona dla wszystkich odbiorców, a nie konkretnej grupy zawodowej. Nie trzeba zatem opisywać swojej firmy długimi zdaniami ani żargonem branżowym, których przeciętny człowiek i tak nie zrozumie. Nie sprawią one, że ​​zabrzmisz elegancko, ale raczej odstraszają potencjalnych klientów.

Ludzie chcą czytać wprost o tym, co robi Twoja firma i jak możesz im pomóc. Używaj precyzyjnego języka i staraj się myśleć o potrzebach odbiorców, a nie własnych. Seria krótkich zdań pozwoli Ci z powodzeniem wyjaśnić nawet najbardziej złożone procesy. A bardziej złożony przekaz zachowaj na inną okazję.

Przykład: Joanna Ceplin

kreatywny storytelling

5. W razie potrzeby użyj humoru

Jeśli subtelna dawka humoru wpisuje się w filozofię Twojego biznesu, nie ignoruj go, opowiadając historię swojej marki. To jasne, że poważnie traktujesz własne produkty, usługi i klientów, ale kto powiedział, że nie możesz podejść do siebie z dystansem? W zależności od grupy docelowej, szczypta humoru będzie nawet wskazana i wywoła pozytywne emocje, z jakimi chcesz być kojarzona.

Przykład: Tim Tam

kreatywny storytelling

Kreatywny storytelling w praktyce

Stworzenie sekcji „O nas”, która przyciągnie odwiedzających, pomoże im zrozumieć, kim jesteś i czym jest Twoja firma – nie jest łatwym zadaniem. Większość istniejących w sieci stron, jest obrazem egocentryzmu ich autorów, który nie brzmi zachęcająco. Nie należy więc lekceważyć roli tych treści dla budowania świadomości swojej marki.

Teraz Twoja kolej! Czy wiesz, co Cię wyróżnia?

4 myśli na “Kreatywny storytelling, czyli jak wyróżnić swój biznes?”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *